BIRDMAN
Yapımı : 2014 – ABD
Tür
: Dram , Komedi
Yönetmen
: Alejandro González Iñárritu
Senaryo
: Alejandro González Iñárritu , Nicolás
Giacobone , Alexander Dinelaris
Yapımcı
: Hoyt David Morgan , Molly Conners
Diğer
Adı : Atmaca, Cehaletin Beklenmeyen Erdemi
KONUSU
Kariyerinin
bir döneminde, rol aldığı bir filmde süper kahramanı canlandıran Riggan Thomson ,
zamanla popülerliğini kaybetmiş bir aktördür. İş ve özel hayatında yaşadığı
problemlerle, kendi içinde yaşadığı çatışmalarla ve egosuyla mücadele eden
Carver, üzerinde çalıştığı tiyatro oyunuyla tekrardan eski popülerliğini
yakalama amacındadır.
ÇEKİM ANALİZİ - BÖLÜM 1
İlk
önce film bateri sesi eşliğinde siyah fon üzerinde turuncu yazılarla başlar.
Kesme ile araya deniz kıyısında kıyıya vurmuş denizanaları görülür. Filmin
adının yazılmasından sonra, uzak çekim ile
bulutlu gökyüzünde kadrajın
solundan Dünya’ya düşmekte olan meteor görüntüsü gelir. Ardından yakın çekim
ile kadrajın sağından gökyüzünde meteorun düşüşü görülür. Burada turuncu yazılar iki uç arasında gidip
gelmeyi, denizanaları ise duygusal çalkantıları, bulutlu gökyüzündeki meteor da
hayatının felakete doğru sürükleneceğini temsil ediyor.
Ardından
genel çekim ile pencerenin karşısında havada bağdaş kurmuş bir şekilde
meditasyon yaparak duran Riggan Thomson'ı görüyoruz. Riggan Thomson meditasyonu havada
yapmaz. Bu, onun zihninde olandır. Kamera bize eylemi Raymon’un gözünden
gösterir. Riggan Thomson kendini o şekilde görmektedir. Oysa durum çok farklıdır. Bu
sırda odanın görünümü, eşyalar hakkında bilgi sahibi oluyoruz. Dağınık bir oda.
Pencerenin panjuru yarıya kadar açık. Dışarıdan beyaz ışık odayı aydınlatıyor.
Loş bir ortam var. Mekanda kahve, yeşil ve krem rengi tonları hakim. Solgun
olan mekanı yerdeki koyu kırmızı renk dengeliyor. Yeşil renk genellikle
gençlik, umut ve sevinci aynı zamanda da bozulmayı, kıskançlığı da temsil eder.
Yerdeki kırmızı tutkular, şiddet, hareket anlamlarında kullanılmış. Filmin
genelini düşününce yeşil rengin buradaki anlamı umutla birlikte, bozulma ve
kıskançlığı temsil ediyor. Kahverengi toprağın, doğallığın rengidir.
Kahverengini seven insanların duygusal yönleri ağır basar. Zihni faaliyetleri
destekler, hızlı hareket etme, toplum içinde güvende hissetme anlamları da
taşır. Filmde tam tersi bir anlamda kullanılmıştır, çünkü Riggan Thomson içinde
huzursuzdur, kariyerinin tehlike altında olduğu hissi ile hareket eder ve zihni
karmaşıktır.
Odanın sağında yeşil koltuk
üzerinde giysiler, koltuğun yanında krem rengi masa lambası vardır. Camın
altında siyah çekmeceli küçük bir dolap vardır. Bu dolabın aydınlık camın hemen
altında olmasından dolayı, Riggan Thomson ’un zihninin karanlık taraflarını temsil eder.
Her ne kadar yüzü aydınlığa dönük olsa da, içinde saklı olan ufak bir karanlık
vardır. Odanın solunda çalışma masası üstünde bilgisayar, iki lambalı masa
lambası, duvarda da yuvarlak siyah kafes içinde bir lamba var. Yine duvarda
yuvarlak ortası gri, kenarları beyaz renk olan bir levha asılı. Camın solundaki
duvarda asılı olan rafta iki lambalı bir masa lambası daha vardır. Bu lambalar
sarı renklidir. Rafın hemen altındaki askılarda yeşil ve gri renkte giysiler
vardır. Oda da iki tane iki lambalı masa lambasının olması, Riggan Thomson ’un ikiye
bölünmüş benliğini temsil eder. Birin içinde iki, ikide bir gibi. Çünkü Riggan Thomson
iki farklı kişilikli gibidir. Yıllar önce canlandırmış olduğu Birdman
karakterinin etkisinden kurtulamamış, neredeyse kendini onunla
özdeşleştirmiştir. Filmde sık sık Birdman karakterinin sesi ile kendi kendine
konuştuğuna tanık oluruz. Siyah kafes şeklindeki lamba da Riggan Thomson ’un dünyasını
temsil eder. Kendi kendine hayatını kafes altına almış ve o kafes içinde
kalmıştır. Kafesin siyah olması da, durumunun ciddiyetini ifade eder. Rafın
üzerindeki lambaların sarı renkli olması, hastalığı yani; Riggan Thomson ’un içindeki fırtınaları
temsil eder.
Camın
önündeki Buddha başı, Riggan Thomson ’un ilgi alanları hakkında bilgi verir. Riggan Thomson
meditasyon yaparak kendini rahatlatmak, huzur bulmak ister, bu yüzden yüzü cama
arkası da odadaki karanlığa dönüktür. Hayatındaki karanlığa sırtını dönmek
kurtulmak ister gibidir. Bu arada fonda “tak-tak” diye aynı ritimde tekrarlayan
çekiç sesi gibi bir ses duyuluyor. Galipten gelen kalın bir erkek sesi
konuşmaya başlar ve kamera yavaşça Riggan Thomson ’a yaklaşır. Tam o sırada skype’tan
görüntülü arama çağrısı sesi duyulur ve Riggan Thomson meditasyonu bırakır, laptopun
başına gider, çağrıya cevap verir. Laptopun yanında kişisel eşyaları ve bronz
renkte bir kurukafa biblosu vardır. Riggan Thomson ’un hayatına bir göndermedir. Riggan Thomson
kızı ile konuşur. Hala Riggan Thomson ’un yüzünü görmüyoruz. Tuvalet masasındaki aynada
ve masadaki küçük dev aynasında Riggan Thomson ’un bedeninin yansımasını görüyoruz. Riggan Thomson ’un yansıması duvardaki aynada düz,
masadaki küçük aynada tersten gözükür. Yine kişiliğindeki ikiliğe, iki farklı
yansıma ile gönderme yapılır. Küçük aynadaki ters yansıma hayatındaki bir
bölümün dünyasını tepe taklak edeceğini bildirir.
Skype’taki konuşması biter, laptopu
kapatırken fonda çalan bateri sesi ile aynada Riggan Thomson ’un yüzünü görürüz.
Arkasındaki duvarda dev bir Birdman posteri asılıdır. Bir diğer yanında da masa
lambası görünür. Arkasındaki Birdman posterinin olması onun geride kalan
kariyerine ve derinlerdeki ikinci kişiliğine göndermede bulunur. Yeşil koltuk
üzerinde takım elbisesi ve kırmızı kravat vardır. Kamera odada kayarak Riggan Thomson ’un
yüzüne gelir. Riggan Thomson ’u yandan yakın çekim ile görüyoruz. O sırada anons yapılır
ve prova için sahneye çağırılır. Hemen kalkar ve üstünü değiştirerek odadan
çıkar. Mavi gömlek giyer ve duvarda da mavi bir saat asılıdır. Saat 13:15’i
veya 1:3’ü gösteriyordur. 13:15 veya 1:3 sayıları ile vahiylerle ilgili bir
göndermede bulunuluyor. Mavi renk göğün,
tanrısallığın rengidir, bir diğer anlamı da depresyondur. 13:15’i veya 1:3’ü
gösteren saatin mavi olması tanrısallığı, Riggan Thomson ’un üzerindeki mavi gömlek ise,
depresyonu temsil eder. Kamera, Riggan Thomson
koridorda yürürken onu arkadan takip eder. Tiyatro binasının bir bölümünü
görüyoruz. Duvarlar kırmızı kağıt kaplı, kapılar gridir. Prova için sahnedeki
yerine doğru giderken, kamera sahnedeki masada prova yapan oyunculara yaklaşır
ve yakın çekim ile aralarında dolaşır. Masaya gelen Riggan Thomson , kadraja girer.
Yorumlar
Yorum Gönder