BIRDMAN

                                                     
                               Yapımı : 2014 – ABD
                               Tür : Dram ,  Komedi
                              Yönetmen : Alejandro González Iñárritu
                              Senaryo : Alejandro González Iñárritu ,  Nicolás Giacobone ,  Alexander Dinelaris
                              Yapımcı : Hoyt David Morgan   ,  Molly Conners
                             Diğer Adı : Atmaca, Cehaletin Beklenmeyen Erdemi



                              KONUSU

                             Kariyerinin bir döneminde, rol aldığı bir filmde süper kahramanı canlandıran Riggan Thomson , zamanla popülerliğini kaybetmiş bir aktördür. İş ve özel hayatında yaşadığı problemlerle, kendi içinde yaşadığı çatışmalarla ve egosuyla mücadele eden Carver, üzerinde çalıştığı tiyatro oyunuyla tekrardan eski popülerliğini yakalama amacındadır.

 

                            ÇEKİM ANALİZİ - BÖLÜM 1
 
                            İlk önce film bateri sesi eşliğinde siyah fon üzerinde turuncu yazılarla başlar. Kesme ile araya deniz kıyısında kıyıya vurmuş denizanaları görülür. Filmin adının yazılmasından sonra, uzak çekim ile  bulutlu  gökyüzünde kadrajın solundan Dünya’ya düşmekte olan meteor görüntüsü gelir. Ardından yakın çekim ile kadrajın sağından gökyüzünde meteorun düşüşü görülür. Burada  turuncu yazılar iki uç arasında gidip gelmeyi, denizanaları ise duygusal çalkantıları, bulutlu gökyüzündeki meteor da hayatının felakete doğru sürükleneceğini temsil ediyor.
 
                             Ardından genel çekim ile pencerenin karşısında havada bağdaş kurmuş bir şekilde meditasyon yaparak duran Riggan Thomson'ı görüyoruz. Riggan Thomson  meditasyonu havada yapmaz. Bu, onun zihninde olandır. Kamera bize eylemi Raymon’un gözünden gösterir. Riggan Thomson kendini o şekilde görmektedir. Oysa durum çok farklıdır. Bu sırda odanın görünümü, eşyalar hakkında bilgi sahibi oluyoruz. Dağınık bir oda. Pencerenin panjuru yarıya kadar açık. Dışarıdan beyaz ışık odayı aydınlatıyor. Loş bir ortam var. Mekanda kahve, yeşil ve krem rengi tonları hakim. Solgun olan mekanı yerdeki koyu kırmızı renk dengeliyor. Yeşil renk genellikle gençlik, umut ve sevinci aynı zamanda da bozulmayı, kıskançlığı da temsil eder. Yerdeki kırmızı tutkular, şiddet, hareket anlamlarında kullanılmış. Filmin genelini düşününce yeşil rengin buradaki anlamı umutla birlikte, bozulma ve kıskançlığı temsil ediyor. Kahverengi toprağın, doğallığın rengidir. Kahverengini seven insanların duygusal yönleri ağır basar. Zihni faaliyetleri destekler, hızlı hareket etme, toplum içinde güvende hissetme anlamları da taşır. Filmde tam tersi bir anlamda kullanılmıştır, çünkü Riggan Thomson  içinde huzursuzdur, kariyerinin tehlike altında olduğu hissi ile hareket eder ve zihni karmaşıktır.
 
                           Odanın sağında yeşil koltuk üzerinde giysiler, koltuğun yanında krem rengi masa lambası vardır. Camın altında siyah çekmeceli küçük bir dolap vardır. Bu dolabın aydınlık camın hemen altında olmasından dolayı, Riggan Thomson ’un zihninin karanlık taraflarını temsil eder. Her ne kadar yüzü aydınlığa dönük olsa da, içinde saklı olan ufak bir karanlık vardır. Odanın solunda çalışma masası üstünde bilgisayar, iki lambalı masa lambası, duvarda da yuvarlak siyah kafes içinde bir lamba var. Yine duvarda yuvarlak ortası gri, kenarları beyaz renk olan bir levha asılı. Camın solundaki duvarda asılı olan rafta iki lambalı bir masa lambası daha vardır. Bu lambalar sarı renklidir. Rafın hemen altındaki askılarda yeşil ve gri renkte giysiler vardır. Oda da iki tane iki lambalı masa lambasının olması, Riggan Thomson ’un ikiye bölünmüş benliğini temsil eder. Birin içinde iki, ikide bir gibi. Çünkü Riggan Thomson iki farklı kişilikli gibidir. Yıllar önce canlandırmış olduğu Birdman karakterinin etkisinden kurtulamamış, neredeyse kendini onunla özdeşleştirmiştir. Filmde sık sık Birdman karakterinin sesi ile kendi kendine konuştuğuna tanık oluruz. Siyah kafes şeklindeki lamba da Riggan Thomson ’un dünyasını temsil eder. Kendi kendine hayatını kafes altına almış ve o kafes içinde kalmıştır. Kafesin siyah olması da, durumunun ciddiyetini ifade eder. Rafın üzerindeki lambaların sarı renkli olması, hastalığı yani; Riggan Thomson ’un içindeki fırtınaları temsil eder.

 
                       Camın önündeki Buddha başı, Riggan Thomson ’un ilgi alanları hakkında bilgi verir. Riggan Thomson meditasyon yaparak kendini rahatlatmak, huzur bulmak ister, bu yüzden yüzü cama arkası da odadaki karanlığa dönüktür. Hayatındaki karanlığa sırtını dönmek kurtulmak ister gibidir. Bu arada fonda “tak-tak” diye aynı ritimde tekrarlayan çekiç sesi gibi bir ses duyuluyor. Galipten gelen kalın bir erkek sesi konuşmaya başlar ve kamera yavaşça Riggan Thomson ’a yaklaşır. Tam o sırada skype’tan görüntülü arama çağrısı sesi duyulur ve Riggan Thomson  meditasyonu bırakır, laptopun başına gider, çağrıya cevap verir. Laptopun yanında kişisel eşyaları ve bronz renkte bir kurukafa biblosu vardır. Riggan Thomson ’un hayatına bir göndermedir. Riggan Thomson kızı ile konuşur. Hala Riggan Thomson ’un yüzünü görmüyoruz. Tuvalet masasındaki aynada ve masadaki küçük dev aynasında Riggan Thomson ’un bedeninin yansımasını görüyoruz.  Riggan Thomson ’un yansıması duvardaki aynada düz, masadaki küçük aynada tersten gözükür. Yine kişiliğindeki ikiliğe, iki farklı yansıma ile gönderme yapılır. Küçük aynadaki ters yansıma hayatındaki bir bölümün dünyasını tepe taklak edeceğini bildirir.
 
 

 

                             Skype’taki konuşması biter, laptopu kapatırken fonda çalan bateri sesi ile aynada Riggan Thomson ’un yüzünü görürüz. Arkasındaki duvarda dev bir Birdman posteri asılıdır. Bir diğer yanında da masa lambası görünür. Arkasındaki Birdman posterinin olması onun geride kalan kariyerine ve derinlerdeki ikinci kişiliğine göndermede bulunur. Yeşil koltuk üzerinde takım elbisesi ve kırmızı kravat vardır. Kamera odada kayarak Riggan Thomson ’un yüzüne gelir. Riggan Thomson ’u yandan yakın çekim ile görüyoruz. O sırada anons yapılır ve prova için sahneye çağırılır. Hemen kalkar ve üstünü değiştirerek odadan çıkar. Mavi gömlek giyer ve duvarda da mavi bir saat asılıdır. Saat 13:15’i veya 1:3’ü gösteriyordur. 13:15 veya 1:3 sayıları ile vahiylerle ilgili bir göndermede bulunuluyor.  Mavi renk göğün, tanrısallığın rengidir, bir diğer anlamı da depresyondur. 13:15’i veya 1:3’ü gösteren saatin mavi olması tanrısallığı, Riggan Thomson ’un üzerindeki mavi gömlek ise, depresyonu temsil eder.  Kamera, Riggan Thomson koridorda yürürken onu arkadan takip eder. Tiyatro binasının bir bölümünü görüyoruz. Duvarlar kırmızı kağıt kaplı, kapılar gridir. Prova için sahnedeki yerine doğru giderken, kamera sahnedeki masada prova yapan oyunculara yaklaşır ve yakın çekim ile aralarında dolaşır. Masaya gelen Riggan Thomson , kadraja girer.




 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

JAPON SİNEMASININ KISA TARİHİ

RASHOMON FİLMİ ÇEKİM ANALİZİ

"Crimson Peak / Kızıl Tepe" ye Farklı Bir Bakış