RASHOMON FİLMİ ÇEKİM ANALİZİ
Kent Kapısı
Yakın çekim, kent kapısının tabelası, sağanak yağmur yağıyor. Kapının
farklı bölümlerinin ayrıntılarının üzerinde filmin tanıtım yazıları çıkıyor.
Uzak çekim. Kapının tamamını çevresiyle birlikte görüyoruz. Yağmurlu bir
gün.
Orta çekim. Kapıya yaklaşıyor kamera. Orta çekim ile kapıyı farklı
perspektiflerden görüyoruz. Önden ve yıkıntıların arasından.
Uzak çekim. Kapıyı ve içinde oturan iki kişiyi görüyoruz.
Orta çekim. İki kişiyi yan profilden görüyoruz. Bir süre düşünceli
duruyorlar ve konuşmaya başlıyorlar.
Yakın çekim. Keşişin yüzü.
Uzak çekim. Karşıdan oduncu ve keşişi otururken görüyoruz. Kapının
yarısını ve yağmurda ıslanan yeri görüyoruz. O sırada biri hızla kapıya doğru
ilerliyor ve kamera yukarı doğru kayarak kapının tamamını gösteriyor.
Orta çekim. Kapının farklı bölümleri ve üçüncü kişinin yürüyüşünü farklı
açılardan görüyoruz. Merdivenlerden çıkarken ilk önce ayaklarını, uzaklaştıkça
bedenini görüyoruz ve bir anda orta çekim ile yüzünü görüyoruz. Merdivenleri
çıkıp içeri girdiğini anlıyoruz.
Orta çekim. Üç kişiyi de görüyoruz. İki kişi önde, üçüncü kişi uzakta.
Yakın çekim. Üçüncü kişiyi görüyoruz. Yavaş yavaş oturan iki kişiye
doğru ilerliyor. Kamera da onunla birlikte kayıyor.
Orta çekim, Üç kişi birlikte.
Yakın çekim. İki kişinin omuzlarına kadar görüyoruz.
Orta çekim. Üç kişi omuzlarına kadar gözüküyor.
Yakın çekim. Ayağa kalkan kişi omuzlarına kadar görünüyor.
Yakın çekim. Oturan kişiyi omuzlarına kadar görüyoruz.
Yakın çekim. Ayaktaki kişiyi beline kadar görüyoruz.
Yakın çekim. Oturan kişi omuzlarına kadar görünüyor.
Yakın çekim. Oturan diğer kişiyi göğsüne kadar görüyoruz.
Yakın çekim. Keşişin kısa bir an yüzünü görüyoruz.
Orta çekim. Oturan iki kişi karşıdan dizlerine kadar görünüyor. Kamera
yavaşça oturan kişiden birine yaklaşıyor ve yakın çekim ile omuzlarına kadar
görünüyor.
Uzak çekim. Kapının alt kısımlarını ve içindeki kişileri hafif yan bir
açıyla görüyoruz.
Orta çekim. Ayakta gezinen kişi, kapının bölümleri arasında görünüyor.
Orta çekim. Üç kişiyi de aynı anda görüyoruz.
Orta çekim. Tabelayı görüyoruz ve kamera yavaşça aşağı doğru kayıyor. Üç
kişiyi yukarıdan izliyoruz.
Yakın çekim. Oduncuyu omuzlarına kadar görüyoruz ve üç gün önce
yaşadıklarını anlatmaya başlıyor.
Akira Kurosawa’nın Rashomon filmindeki bu sahnede, birbirini izleyen
hızlı ve yavaş eylemler, çekimler görüyoruz. Mekanı çok farklı açılardan ve
uzak, orta, yakın çekimlerle bizlere gösteriyor. Oyuncular içinde aynı
teknikleri uyguluyor ve bu, olayın etkisini güçlendirmiş. Kişilerin
birbirleriyle olan iletişimlerinde montajla doğal bir uyum yakalamış. Sahnedeki
ışık kullanımı görsel olarak güçlü bir etki yaratmış.
Yorumlar
Yorum Gönder